čtvrtek 6. října 2011

Dýňový koláč


Dýně Hokkaido poznáme na trhu podle tmavě oranžové barvy, která může mít odstíny až do červena. Patří mezi menší - její váha se pohybuje mezi tři čtvrtě až dvěma a půl kilogramy. Hokkaido se na rozdíl od ostatních dýní vaří i se slupkou, ta je v syrovém stavu velmi tvrdá (poměrně tvrdá je i sytě oranžová dužina), ale vařením zcela změkne. Tato dýně pochází z japonského ostrova Hokkaido se sopečnou půdou, která jí dala do vínku mnoho vitamínů a minerálů. Dýňový koláč je americký Pumpkin Pie.


Ingredience pro recept Dýňový koláč:

Těsto: 250 g polohrubé mouky, 190 g Hery, 175 g cukru, sůl, 1 vejce.
Náplň: 2 hrnky vařené a scezené dýně, 1,5 hrnku hnědého -surového nebo třtinového – cukru, 5 vajec, 2 hrnky mléka, špetka soli, 1 lžička mleté skořice, 0,5 lžičky mletého zázvoru.

Dýňový koláč krok za krokem:

1. Dýni omyjeme, rozkrojíme a odstraníme stopku a semínka.

2. Nakrájíme ji na kostky a dáme vařit na asi 30-40 minut. Vody by mělo být jen tolik, aby dýně byla ponořená. Také ji můžeme uvařit v páře. 

3. Mouku, Heru, cukr, sůl a vejce zpracujeme rukama nebo v domácí pekárně do hladkého těsta.

4. Těsto trochu rozválíme a namačkáme do koláčové formy o průměru 25 centimetrů tak, aby byly vyloženy i stěny formy.

5. Troubu rozehřejeme a koláč, který několikrát propíchneme vidličkou (aby se nenafoukl) předpečeme 10 minut při 200 °C.

6. Uvařenou dýni scedíme, rozmačkáme a odebereme předepsané množství. Ze zbytku si můžeme připravit malé množství polévky nebo ho dát zmrazit na pozdější použití.

7. Smícháme ji důkladně s hnědým cukrem, vejci, mlékem, solí, skořicí a zázvorem.

8. Náplň nalijeme na těsto. Koláč opatrně vložíme do horké trouby a zvolna pečeme asi hodinu a půl. Zkoušku provedeme tak, že špejli nebo střenku nože zapíchneme do středu koláče. Koláč je hotov jen, když zůstanou čisté.

9. Dýňový koláč necháme vychladnout a před podáváním ho můžeme ozdobit našlehanou smetanou.

Dobrou chuť!

2 komentáře:

Unknown řekl(a)...

Tak tento pokus mi uplně nevyšel. Koláč jsem musel vyhodit. Přišlo mi, že je v těstě málo mouky - dost se lepilo, ale i tak jsem ho namačkal do formy. No a když jsem ho dal předpéct, tak slezlo ze stěn. Takže jsem tam neměl žádný okraj. No doplnil jsem to dalším těstem, nalil jsem tam náplň - doufám, že je správně, když je tekutá, a dal péct. Ani po hodině a půl to nebylo pečené a ještě z toho tekla ta hera. Nevim kde všude jsem udělal chybu, dnes bude druhý pokus. Případnou radu ocením.

Honza T

VP řekl(a)...

Každá mouka je trochu jiná. Když se těsto na dýňový koláč lepí, raději přidáme trochu mouky, důležité je, aby těsto bylo opravdu hladké. Také je někdy dobré dát těsto na chvíli do ledničky - to když se intenzivním hnětením příliš zahřeje. My tento dýňový koláč děláme často a je opravdu dobrý. Snad se vám to podruhé podaří.